Späť na všetky články
pred 11 mesiacov 13842 videní | 10 minúty čítania

Ostrov Fuerteventura: Na prvý pohľad mesačná krajina, neskôr raj na Zemi

Ak milujete dlhé piesočnaté pláže a chcete zmenu od klasických dovoleniek v Stredozemí, určite zavítajte na ostrov Fuerteventura.

Článok je autorským textom prispievateľky

Ak milujete dlhé piesočnaté pláže, vyhľadávate súkromie a hľadáte zmenu od klasických dovoleniek v Stredozemí, určite zavítajte na druhý najväčší ostrov Kanárskych ostrovov s názvom Fuerteventura.

My sme sa na Fuerteventuru vybrali s priateľom minulý rok v októbri. Tak trochu so strachom z chladného počasia a oceánu, bez akýchkoľvek bližších vedomostí o ostrove, no v každom prípade plní očakávaní z neznámeho. A urobili sme dobre.

Aj preto sa v tomto článku s vami chcem podeliť o niekoľko našich zážitkov, ktoré vám pomôžu tento ostrov bližšie spoznať.

A aby nešlo len o ďalší text v podobe turistického sprievodcu ostrovom, ktorý bude preplnený množstvom neznámych názvov, pokúsim sa vám v ňom čo najviac priblížiť pocity a dojmy z tohto ostrova. Tie totiž vo mne pretrvávajú i rok potom, ako som toto miesto navštívila.

Stručne o ostrove

Skôr ako prejdem k samotným zážitkom, na úvod vám stručne predstavím tento ostrov, ktorý ešte stále nepodľahol masovému turizmu. Našťastie.

Fuerteventura je druhý najväčší ostrov Kanárskych ostrovov, ktorý patrí Španielsku (čiže žiadna zmena meny nie je nutná, keďže sa tu tiež platí eurom) a leží najbližšie pri Afrike zo všetkých okolitých ostrovov. Nachádza sa totiž iba 100 kilometrov od Maroka. Slnko tu svieti až 125 dní v roku a podnebie je tu podobné ako na Floride. Aj počas zimných mesiacov je tu okolo 22 °C.

Keďže najvyšší kopec ostrova má len 807 metrov, je tu dosť málo zrážok a súčasne aj veterno. Na jednej strane to znamená, že ide o dosť suchý ostrov, na strane druhej však veterné počasie robí z tejto oblasti doslova raj pre surferov.

Vlny Atlantického oceána v kombinácii s dych vyrážajúcimi rozsiahlymi plážami, ktorých je tu až 152, sú totiž ako stvorené na tento druh vodného športu.

My sme sem ale neprišli surfovať, ale oddychovať. A takto to dopadlo. :)

Prvý dojem: V akej mesačnej krajine sme sa to ocitli?

Po vystúpení z lietadla na letisku, ktoré sa nachádzalo neďaleko hlavného mesta Puerto del Rosario, sme nasadli na autobus, ktorý nás zaviezol takmer na úplný juh ostrova – do strediska Morro Jable (oblasť Pájara).

Hneď pri pohľade von z autobusu sme si uvedomili, že sa nachádzame na sopečnom ostrove. (Nebojte sa, nevybuchujú tu žiadne sopky, posledná bola aktívna pred 4000 až 5000 rokmi.) Vnútrozemie ostrova totiž bolo úplne vyschnuté, tmavohnedé, pusté, doslova bez známky života.

V tých momentoch mi v hlave výrazne rezonovala otázka:

„V akej mesačnej krajine sme sa to ocitli?“

Po približne 5-hodinovom lete sa mi však už nechcelo veľmi zúfať a kým sme prišli do nášho hotela, pomaly sa zotmelo, čiže už nebolo veľmi čo obzerať. V hoteli sme napriek tomu ani vo večer nášho príchodu sedieť nezostali.

Nočné pláže Morro Jable

Večer bolo na ostrove ticho, pokoj, len sem-tam sa z nejakého baru pri pláži ozývala hudba a pár zabávajúcich sa turistov. My sme sa potme vybrali preskúmať miestnu pláž s názvom Jandía.

No už aj bez slnka bolo jasné, že pláže tohto ostrova budú úplne iný level. Jemný piesok siahajúci do veľkých diaľok i šírok, mohutný zvuk morských vĺn a jasná nočná obloha nad nami boli predzvesťou veľmi pozitívneho rána.

Po chutných raňajkách rozprávková pláž, ale aj nudisti – pozn.: nerozprávkoví

Ranný pohľad na pláž naozaj stál za to. Prešli sme po dlhom drevenom chodníku a ocitli sme sa na čarovnom mieste s priezračným tyrkysovým morom. V tejto časti ostrova bol oceán dokonca celkom pokojný, čiže sa tu bez problémov kúpali aj deti.

Oveľa väčšie zastúpenie na plážach však mali postarší rakúski alebo nemeckí turisti, ktorí tomuto miestu zjavne holdovali aj vďaka možnosti nudizmu. To znamená – všade navôkol nahí seniori. Šťastní, uvoľnení, usmiati, no predovšetkým skutočne a úplne nahí. Celé dni.

Prvotný šok vystriedal humor. Už po dvoch dňoch sme však začali brať nudizmus ako bežnú súčasť tohto ostrova. A priznám sa, občas som si sama pripadala zvláštne, že mám na sebe plavky a tú spontánnosť som rakúskym/nemeckým dôchodcom tak trochu aj závidela.

Výlet číslo 1 – Cofete, raj na Zemi

Keďže sme na Fuerteventure boli iba 8 dní a chceli sme toho stihnúť čo najviac, vybrali sme sa do požičovne áut, kde sme si zabezpečili spoločníka na cesty. (Odporúčam auto vyriešiť vopred cez Rentalcars.com, nebudete musieť čakať a vyjde vás to asi aj lacnejšie.)

Len čo sme mali k dispozícii auto, rozhodli sme sa navštíviť odľahlú pláž Cofete, ktorá sa nachádza na úplnom juhu ostrova. Cesta tam bola naozaj náročná (ťažko ju vôbec nazývať cestou). Išlo totiž o off road (čiže žiadna asfaltka), čomu plne zodpovedali úzke rozbité prašné cesty, vyprahnuté kopce všade navôkol a mizerná rýchlosť, ktorou sme sa mohli pohybovať.

Stálo to však za to, o čom nás presvedčila už vyhliadka cestou na pláž, na ktorej nás skoro odfúklo. No keby sa tak aj stalo, odfúklo by nás v nemom úžase z pohľadu, ktorý sa nám naskytol. Veď uznajte.

Po príchode na pláž Cofete sme sa ocitli akoby v úplne inom svete. Jednoducho nádhera, raj na Zemi, rozprávka. Slová sú v tomto prípade zbytočné, za všetko hovorí fotografia.

Z tohto miesta sa nám naozaj nechcelo odísť, preto sme tu počkali až dovtedy, kým zapadlo slnko.

Bol tu úplný pokoj, na pláži len sem-tam ležali nejakí turisti, ktorí sa však vďaka rozľahlosti pláže na takom veľkom priestore úplne stratili. Čiže sme tu mali nielen pokoj, ale aj súkromie a čas dokonale si zresetovať hlavu. Už si však nepamätám, či to bol piatok podvečer, alebo nie. :D

Upozornenie – sprchy a bary (mimo jednej jedinej reštaurácie obďaleč) by ste tu hľadali márne.

Nám však bolo i napriek tomu jasné, že na toto miesto sa počas našej dovolenky ešte raz vrátime.

Výlet číslo 2 – pláže Corralejo a okolité piesočné duny

Na ďalší deň sme sa vydali úplne iným smerom, presnejšie na severné pláže strediska Corralejo. Ostrov je pomerne maličký, čiže nie je problém precestovať ho počas pobytu úplne celý.

Piesok cestou na sever úplne zmenil farbu zo zlatožltej na svetlobielu a okolo nás sa čoraz viac začali objavovať veľké biele piesočné duny. Krása.

Po vystúpení z auta sme sa cestou na pláž na chvíľku ocitli na púšti, čo bol určite neobyčajný zážitok.

No len čo sme duny prešli, pred nami sa zjavili svetlunkomodré pláže, doslova ako z filmu, úplne iného charakteru ako na Cofete alebo v Morro Jable.

Diverzita pláží ostrova nás úprimne nadchla.

Výlet číslo 3 – pláž Sotavento, raj surferov

Cestou naspäť do hotela sme sa ešte zastavili na pláži Sotavento, ktorá sa považuje za raj surferov. O tom sme sa mohli presvedčiť už na prvý pohľad, keďže aj neskoro podvečer na mori bolo vidno niekoľkých surferov a windsurferov.

Keďže na plážach pomerne dosť fúkal vietor, viac-menej sme sa tu len prešli, poobzerali sme okolie a pobrali sme sa do hotela. Pohľady na zapadajúce slnko, zlaté pláže a surferov na mori v nás však zanechali naozaj dobrý dojem. Aj napriek vetru.

Výlet číslo 4 – útesy Ajuy a čierna sopečná pláž

Rozmanitosť pláží ostrova Fuerteventura sme si potvrdili aj výletom do malej rybárskej dedinky Ajuy, kde nás privítala čierna pláž a okolité útesy, ktoré sú tamojšou turistickou atrakciou.

Tie nás napokon zaviedli až do malej jaskyne, v ktorej sme sa na chvíľku mohli schladiť.

Záverečná rozlúčka na Cofete, miestne ovce a defekt

Posledné dni na Fuerteventure sme sa rozhodli stráviť v Morro del Jable, ale aj opätovnou návštevou Cofete. Opäť sme teda tak trochu pokúsili šťastie a s naším požičaným autom sme sa vybrali off road (čo bolo, mimochodom, zakázané). Kvôli Cofete sa však jednoducho oplatí riskovať, naozaj.

A ak by si aj niekto predsa len pomyslel, že sme konali hlúpo, na základe nasledujúcej fotografie z toho dňa možno zmení názor. :)

Cestou sme stretli aj milú spoločnosť – miestne ovce, ktoré boli zjavne na turistov zvyknuté a nebáli sa nám vopchať hlavu do okna.

Nuž, aj takéto nezvyčajné zážitky patria k Fuerteventure a robia z nej výnimočné miesto, na ktoré sa len tak nezabúda. :)

V každom prípade, náš rozlúčkový pobyt na Cofete bol opäť nádherný. Nám však už nezostávalo nič iné, len sa rozlúčiť a pobrať sa naspäť.

Čo by to však bolo za dovolenku, keby sa nám neprihodilo niečo nečakané a nežiadané?

Veru, stalo sa – dostali sme defekt. A keďže sme riskovali na off road, nepomohla nám ani poistka a „celý ten špás“ nevyšiel práve najlacnejšie. Dojem z Fuerteventury nám to však určite nepokazilo. Koniec koncov, píšem to sem iba preto, aby ste sa vyhli podobným problémom.

Ak sa teda rozhodnete ísť na Fuerteventuru aj vy, s bežným autom na „zakázané cesty“ radšej nechoďte, ale požičajte si vozidlá na to určené. Alebo si počkajte na miestny autobus.

A čo dodať na záver? Azda len to, že keď chcete zažiť niečo nové, objaviť nezvyčajné a kúpať sa na zrejme najkrajších plážach, aké ste v živote videli, Fuerteventura je jasná voľba. :)

Fuerteventura a iné španielske krásy s Idem.sk