Späť na všetky články
pred 1 rokom 3532 videní | 6 minúty čítania

Výzva na nasledujúci rok: Idem cestovať zodpovedne a bez odpadkov

Výzva na nasledujúci rok: Idem cestovať zodpovedne a bez odpadkov
Ak chceme ochrániť našu planétu, musíme zavádzať vylepšenia nielen doma, ale aj počas cestovania.

O zlom stave životného prostredia svedčí stúpajúca hladina morí či nedávno nájdené torzo mŕtvej veľryby, ktorá mala v žalúdku letné šľapky. Ak s týmto chceme niečo urobiť, musíme vylepšenia zavádzať nielen doma, ale aj počas cestovania.

 

Koncom novembra spustila Organizácia spojených národov kampaň s názvom The People Seat. Zámerom tohto projektu bolo prizvať čo najviac ľudí, aby sa vyjadrili ku klimatickým zmenám, podelili sa o svoje názory a návrhy. Kampaň spočívala v tom, že ľudia prostredníctvom sociálnych sietí šírili svoje myšlienky s hashtagom #takeyourseat. Tvárami kampane bola aktivistka Kathy Jetnil-Kijiñer a dokumentarista David Attenborough.

Všetky podnety od ľudí z celého sveta predniesol Attenborough 3. decembra na konferencii o klimatických zmenách COP24. Konferencia je v Katowiciach naplánovaná až do 14. decembra. Hlavnou myšlienkou celého projektu bolo upozorniť na to, že zaviesť naozajstné zmeny v otázke klímy sa nám podarí iba vtedy, ak sa zapojíme všetci.

 

Ako sme na tom momentálne

Aj keď si skleníkové plyny spájame iba s negatívnymi javmi, sú prirodzenou súčasťou klímy a dokonca sú pre človeka nevyhnutné. Ich prínos spočíva v tom, že zachytávajú časť slnečného tepla, ktoré odrážajú späť do vesmíru, a tak robia zo Zeme obývateľné miesto pre ľudstvo.

Problém však nastáva v tom, že po rozmachu industrializácie, odlesňovania a rozsiahleho poľnohospodárstva sa množstvo skleníkových plynov rekordne zvyšovalo, čo malo za následok aj väčšie množstvo emisií v ovzduší.

Medzivládny panel o zmene klímy (orgán, ktorý je súčasťou OSN) poskytol v roku 2013 hodnotiacu správu, ktorá sa zaoberá vplyvom ľudských aktivít na klímu. Zo zistení inštitúcie vyplýva, že od roku 1880 do roku 2012 sa globálna teplota zvýšila o 0,85 stupňa Celzia.

Otepľovanie a následné topenie ľadovcov malo za následok aj zvyšovanie morskej hladiny. Tá od roku 1901 do roku 2010 stúpla o 19 centimetrov. Horšie je, že stúpanie hladiny mora má pokračovať. Do roku 2065 sa má zvýšiť hladina o 24 – 30 cm a do konca storočia až o 40 – 63 cm.

Samozrejme, globálne otepľovanie súvisí aj s masívnym topením ľadovca. Podľa hodnotiacej správy sa v Arktíde roztopí každú dekádu 113 kilometrov štvorcových ľadu.

Oceánom, ovzdušiu a celkovo ľudstvu nepomáha ani používanie jednorazových plastov. Tie sa vo veľkom vyrábajú v závodoch, ktoré zahlcujú ovzdušie emisiami, a napokon samotné plasty často končia v oceánoch, kde spôsobujú ďalšiu škodu.

Okrem znečistenia vody je jasným dôkazom aj nedávny prípad mŕtvej veľryby, ktorej našli v žalúdku 1000 kusov plastu. Medzi nimi bolo napríklad 115 jednorazových pohárov, 25 plastových tašiek alebo dva páry letných šľapiek.

 

Cestujte zodpovednejšie

Možno sa pýtate, ako toto všetko súvisí s cestovaním. Vedzte, že aj ekológia a turizmus idú ruka v ruke. Veď napokon, práve na dovolenkách často pijeme z jednorazových pohárov, používame slamky alebo plastové príbory.

Snažte sa na dovolenke čo najviac obmedziť používanie plastových pohárov či slamiek.

Preto chceme aj týmto článkom podnietiť každého cestovateľa, aby sa pričinil o zveľaďovanie životného prostredia najviac, ako to ide. Už len balením kozmetiky môžete urobiť malý krôčik. Napríklad tak, že si namiesto miniatúrnych sprchových gélov a šampónov zaobstaráte malé fľaštičky a do nich si všetko potrebné nalejete.

Čo sa týka plastových predmetov, vynechajte aj tašky alebo už spomínané jednorazové nádoby. Plastové vrecká, ktoré sa môžu využívať napríklad na zabalenie topánok, nahraďte látkovou taškou. Tú môžete vyprať a používať ďalej. O tom, že sa to dá, svedčí aj Dánsko. V tejto krajine použije jeden človek v priemere len štyri plastové tašky za rok, zatiaľ čo obyvateľ Slovenska ich minie vyše 460.

Plastové tašky a vrecká nahraďte látkovou taškou.

S dovolenkou a cestovaním nepochybne súvisí aj oblečenie a móda. Veď si spomeňte na ľudí, ktorí každý rok menia plavky, tričká či šortky. Nebolo by na tom nič zlé, ak by boli tieto kúsky naozaj nutnosťou. Smutné je ale to, že nakupovanie dovolenkového oblečenia (a nielen toho) súvisí s módnosťou a trendmi.

Znepokojivé je aj zistenie, že textilné odvetvie je druhým najväčším znečisťovateľom hneď po ropnom priemysle. Príčinami sú škodlivé látky, ktoré sa pri výrobe textílií používajú, ale aj takzvaná fast fashion. V dôsledku tejto rýchlej módy sa oblečenie neustále mení, vyrába sa niečo nové a napokon veľa odevov končí aj na skládkach.

Ak chcete byť zodpovednejší aj pri dovolenkovom obliekaní, vyberajte si iba neutrálne kúsky, ktoré si oblečiete aj o dva či tri roky.

Nakupujte neutrálne letné oblečenie, ktoré sa dá kombinovať, a oblečiete si ho aj o pár rokov.

Samozrejme, takéto uvedomelé správanie nezavádzajte iba počas chystania sa na dovolenku, ale aj v konkrétnej destinácii. Ako príklad uvádzame využívanie vody.

Hoci ste si za pobyt zaplatili, nemusíte si každý deň napustiť plnú vaňu alebo sa sprchovať pol hodiny. Na pamäti by ste mali mať hlavne tieto slová generálneho riaditeľa Svetovej zdravotníckej organizácie. „Bezpečná voda, sanitácia a hygiena v domácnosti by nemali byť privilégiom len tých, ktorí sú bohatí alebo žijú v centrách miest.“

Povedal to na margo údajov, ktoré hovoria, že až 2,1 miliardy ľudí nemá prístup k bezpečnej vode, z toho 844 miliónov ľudí nemá prístup k pitnej vode a 263 miliónov ľudí musí po pitnú vodu chodiť približne pol hodiny.

Osvetu ohľadom šetrenia vody robí aj OSN. V rámci konferencie COP24 spustila projekt Climate Action Messenger Bot. Internetový robot vám cez Messenger navrhuje oblasti, v ktorých sa môžete angažovať. Jednou z možností, ako šetriť vodou, je, že sprchovanie skrátite na päť minút.

Pokúste sa skrátiť čas sprchovania na päť minút. Áno, aj počas dovolenky.

Na tému turizmu a jeho negatívneho dopadu na životné prostredie pritom upozornila aj značka Cleartrip, jedna z najväčších indických platforiem na bookovanie letov a hotelov. Vo svojej kampani (podobne ako my teraz) vyzýva cestovateľov k väčšej zodpovednosti. Napokon, nikto z nás určite nechce, aby po nás namiesto prírodných krás a historických pamiatok zostali len hory odpadkov.

Kampaň za zodpovedné cestovanie od cestovateľskej platformy Cleartrip. zdroj: cleartrip.com


Kampaň za zodpovedné cestovanie od cestovateľskej platformy Cleartrip. zdroj: cleartrip.com

PS: My sme si teda zásady zodpovednejšieho a ekologickejšieho cestovania na nasledujúci rok určili. Pridáte sa k nám?

Súvisiace články
pred 10 mesiacov 49153 videní | 3 minúty čítania