Toto sú najkurióznejšie dopravné prostriedky, v ktorých sa môžete odviezť počas vašich ciest
Potulky po svete sa často spájajú s adrenalínovými a neočakávanými momentmi. Medzi ne patrí určite aj jazda v guatemalskom kuracom autobuse alebo výhľad z britského doubledeckra. Prinášame vám výber tých najčudnejších dopravných prostriedkov.
Tuktuk – Thajsko
Začneme dopravným prostriedkom, ktorý je typický pre štáty juhovýchodnej Ázie. Tuktukom sa môžete previesť v Thajsku, Kambodži alebo na Filipínach.
Každá z týchto krajín má však svoje vlastné prevedenia tuktukov. Thajské tuktuky majú napríklad viac priestoru pri nohách pasažierov a miesto nad hlavou je stiesnené. Naproti tomu filipínske vozidlá zas prevezú aj sedem osôb vrátane pasažiera, ktorý sedí na motorke.
Tuktuk v Kambodži
Ak niekedy budete tuktuk potrebovať, majte na pamäti, že vodiči turistov často využívajú a účtujú im vysoké poplatky. Preto si ešte pred nástupom do vozidla dohodnite presnú sumu, ktorú zaplatíte v cieľovej stanici.
Hoci by sa mohlo zdať, že tuktuk nebude príliš bezpečné vozidlo, nie je to celkom tak.
Pochopiteľne, vo veľkých mestách je doprava rýchla a tuktuky sú dosť malé, čo ich trochu obmedzuje. No na druhej strane pri ich rýchlosti 50 až 60 kilometrov za hodinu ku kolíziám často nedochádza.
Zaujímavosť na záver – názov tuktuk je odvodený od zvuku, ktorý vydáva motor vozidla.
Doubledecker – Veľká Británia
Ikonickým dopravným prostriedkom, ktorý neuvidíte len tak hocikde, je britský doubledecker (z angličtiny ako dvojpodlažný).
Ide o autobus, ktorý má nad prízemnou časťou ďalšie poschodie, kde sa dá sedieť. Dnes znamená cesta doubledeckrom veľký zážitok.
V minulosti sa však ešte na poschodie drevených vozov, ktoré sú predchodcami dnešných doubledeckrov, mnoho ľudí nehrnulo. Dôvodom bolo to, že poschodie nemalo strechu, a tak boli ľudia vystavovaní zime a dažďu.
Postupom času sa však vzhľad aj praktickosť autobusov posúvala. Prvým britským dvojposchodovým vozidlom so strechou bol voz NS, ktorý vyrábala spoločnosť Associated Equipment Company.
Nástupcom bol model Lodekka, ktorý mal byť oproti NS menší, aby sa vošiel aj pod mosty a nadjazdy.
Model Lodekka
Lodekku nahradil Routemaster, ktorý zas prešiel z benzínu a nafty na hybridný pohon.
V roku 2015 sa Londýn ukázal ako mesto, ktoré myslí na ekológiu aj v spojení so svetovo známymi autobusmi. V tom čase bol spustený pilotný projekt, v rámci ktorého sa do prevádzky uviedlo 10 elektrických doubledeckerov s nulovými emisiami.
Coco Taxi – Kuba
Ich názov je odvodený podľa tvaru, ktorý by sa dal prirovnať ku kokosovému orechu. Preto práve pomenovanie Coco taxík.
Malá benzínová rikša je typickým dopravným prostriedkom na Kube. A je nielenže atraktívna na pohľad, ale v porovnaní s bežnými taxíkmi si za odvoz zaplatíte menej.
Ak chcete taxík využiť ako turista, vyhľadávajte žlté vozy. Čierne totiž využívajú miestni.
Podobne ako pri tuktukoch si sumu za odvoz dohodnite vopred, aby vás nakoniec šofér neobral o veľkú sumu.
S ázijskými tuktukmi má coco taxi spoločné aj to, že v ňom nie je veľa miesta nazvyš. Do vozidla sa zmestia dvaja turisti bez batožiny.
Chicken Bus – Guatemala
Do tohto zoznamu prispejeme ešte jedným autobusom. Tentoraz sme vybrali takzvaný kurací autobus, ktorý objavíte v štáte Guatemala.
V tejto krajine končia školské autobusy zo Spojených štátov amerických. Po tom, ako dosiahnu životnosť 10 rokov alebo majú najazdených viac ako 150-tisíc míľ, sa vyradia z prevádzky.
Tieto autobusy však nekončia na šrotoviskách, ale záujemcovia si ich môžu vydražiť. Takto sa potom vozidlá dostávajú do Guatemaly alebo iných krajín Strednej Ameriky.
Tu slúžia ako prostriedky mestskej hromadnej dopravy. Majitelia autobusom dodávajú extravagantný vzhľad rôznymi nápismi, plagátmi a farebnými motívmi.
O tom, že cestovanie kuracími autobusmi je veľkým adrenalínovým zážitkom, svedčí aj fakt, že šoféri idú neraz príliš rýchlo alebo nie je nezvyčajné, ak vás v okradnú v čase, keď autobus prechádza nebezpečnými štvrťami.
Na záver doplníme jednu zaujímavosť – pomenovanie chicken bus vzniklo na základe toho, že v minulosti ľudia často so sebou prepravovali aj zvieratá. Dnes to už však také bežné nie je.
Cyklo – Vietnam
Za desať dolárov na osobu vás vo Vietname prevezú trojkolesovým bicyklom po významných pamiatkach. Ak si priplatíte, okrem vyhliadkovej cyklojazdy sa dostanete aj na ochutnávku miestnych špecialít.
Dopravný prostriedok nazývaný cyklo má vo Vietname dlhoročnú tradíciu. V krajine sa objavil už v čase francúzskej kolonizácie.
Hoci je veľkou atrakciou pre turistov, na osobnú prepravu sa používa stále menej. Dôvodom sú lacnejšie autobusy či zákazy, ktoré obmedzujú pohyb bicyklov v niektorých mestách, aby sa predchádzalo nebezpečným kolíziám.
Ak sa vyberiete do Vietnamu, určite si jednu jazdu zaplaťte. Na cene sa ale dohodnite vopred, aby ste neplatili vysokú sumu.
GoCar – Barcelona
Prešli by ste sa Barcelonou s turistickým sprievodcom? O jednej možnosti vieme, ibaže sprievodca je trochu iný, než by ste čakali.
Služba GoCar je novinkou v sprevádzaných prehliadkach – namiesto človeka vám spoločníka robí menšie žlté auto, ktoré podľa GPS súradníc zamieri k najkrajším atrakciám a čo-to vám aj o nich povie.
V Barcelone máte na výber z troch prehliadok – môžete sa tri hodiny voziť okolo najvýznamnejších pamiatok alebo si zvoliť iba miesta, ktoré sa spájajú s rodákom Antonim Gaudím. A ako tretiu môžete zvoliť 5-hodinovú prehliadku, ktorá je kombináciou predošlých dvoch.
Zdroj: Wikimedia.org
Na to, aby ste si toto šikovné auto prenajali, musíte, samozrejme, zaplatiť poplatok a musíte mať platný vodičský preukaz.
GoCar v San Franciscu
Okrem Barcelony nájdete takéto autá aj v Lisabone, San Franciscu alebo Madride.
Autor: Ivona Jánošíková