Späť na všetky články
pred 2 rokmi 45374 videní | 3 minúty čítania

Vedecká štúdia potvrdzuje: Míňanie peňazí na cestovanie z nás robí lepších ľudí

Vedecká štúdia potvrdzuje: Míňanie peňazí na cestovanie z nás robí lepších ľudí
Štúdia dokazuje, že sme vďačnejší za to, čo zažívame, v porovnaní s tým, čo máme.

Čo nám robí väčšiu radosť? Kúpa materiálnych vecí alebo míňanie peňazí na zážitky? Štúdia troch výskumníkov z Cornell University a University of Chicago dokazuje, že sme vďačnejší za to, čo zažívame, v porovnaní s tým, čo máme. Tento fakt sa odzrkadľuje aj na našom správaní sa k druhým.

Koncom roka 2016 vydali Jesse Walker, študent doktorandského štúdia psychológie na Cornell University, Thomas Gilovich, profesor psychológie na Cornell University, a Amit Kumar, výskumník z University of Chigaco, štúdiu, ktorej výsledky jasne hrajú v prospech cestovateľov.

Výskumom totiž dokázali, že pociťujeme oveľa väčšiu vďaku za zážitky ako za materiálne veci. Okrem toho poukázali na to, že ľudia, ktorí míňajú viac financií na zážitky, bývajú k ostatným veľkorysejší a lepší.

„Zamyslite sa nad tým, ako sa cítite, keď prídete domov s niečím novým, čo ste si kúpili,“ vysvetľuje profesor psychológie Thomas Gilovich.

„Možno si poviete, že váš nový gauč je cool, ale je menšia pravdepodobnosť, že zaň budete vďační. Keď sa však vrátite domov z dovolenky, je pravdepodobné, že si poviete: ‚Cítim sa požehnane za to, že som mohol ísť.‘ Ľudia sa vyjadrujú pozitívne o veciach, ktoré si kúpili, ale väčšinou za ne neprejavujú vďaku – prípadne ju neprejavujú tak často ako v prípade zážitkov.“

 

Analyzovali online recenzie zákazníkov

Výskumníci v rámci svojej štúdie zrealizovali experiment, v rámci ktorého zanalyzovali 1200 online recenzií zákazníkov. Prvá polovica recenzií hodnotila nákupy zážitkov, ako sú napríklad jedlá v reštauráciách, pobyty v hoteloch či dovolenky, druhá polovica hodnotila materiálne nákupy, ako napríklad nákup oblečenia či nábytku.

Prieskum ukázal, že ľudia, ktorí hodnotili zážitkové nákupy, spontánne prejavovali vo svojich recenziách väčšiu vďačnosť.

 

Štúdiu doplnila ekonomická hra

V závere štúdie výskumníci vykonali ešte dve malé ekonomické cvičenia. Ich cieľom bolo zistiť, ako vďačnosť súvisiaca s nákupom ovplyvňuje naše správanie voči ostatným.

V oboch cvičeniach sa účastníci mali počas niekoľkých minút zamyslieť nad zmysluplným nákupom, ktorý urobili v nedávnej minulosti – materiálnym alebo zážitkovým. O pár minút neskôr dostali napohľad nesúvisiace zadanie. Ich úlohou bolo rozdeliť 10 dolárov priamo im a anonymnému prijímateľovi.

Ktorá skupina bola štedrejšia?

Cvičenie dokázalo, že ľudia, ktorí si spomenuli na nákup zážitku, sa v priemere podelili o 1 dolár až 2 doláre viac ako skupina ľudí, ktorá myslela na nákup materiálnych vecí.

Spoluautor Amit Kumar z University of Chicago preto podotkol, že kúpa zážitkov vplýva pozitívne nielen na samotných spotrebiteľov, ale aj na ľudí v ich okolí.

 

Viac peňazí na zážitky, viac milších ľudí

„Všetko, čo potrebujeme, je míňať trochu menej na materiálne veci a trochu viac na zážitky,“ uvádza štúdia. „Okrem zvýšenia vďačnosti totiž môže väčšia spotreba zážitkov zvýšiť aj pravdepodobnosť, že ľudia budú navzájom viac spolupracovať a budú na seba milší.“

Ak teda pátrate po vhodnom vianočnom darčeku pre blízkych, skúste tento rok vymyslieť niečo zážitkové. Svet bude o trochu lepší. :-)


Autor: Kristína Biela

Zdroj: mediarelations.cornell.edu
 

Súvisiace články
pred 2 rokmi 95984 videní | 6 minúty čítania
pred 1 rokom 92823 videní | 5 minúty čítania
pred 2 rokmi 84245 videní | 6 minúty čítania